سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

فرانچایز رستوران یا حق امتیاز چیست؟

1400/02/01 در ساعت 15:59:00

در کسب و کارهای کوچک و متوسط برای توسعه تجارت ، شرکت و…  موسسه ای اجازه فروش محصولات خود را به شرکت یا موسسه دیگری میدهد و مبلغی از فروش آن شرکت را به عنوان فرانچایز دریافت می کند .

فرانچایز رستوران یا حق امتیاز چیست؟

فرانچایز رستوران یا حق امتیاز چیست؟

در کسب و کارهای کوچک و متوسط برای توسعه تجارت ، شرکت و…  موسسه ای اجازه فروش محصولات خود را به شرکت یا موسسه دیگری می دهد و مبلغی از فروش آن شرکت را به عنوان فرانچایز دریافت می کند . در واقع شرکت فرانچایز دهنده به صورت قانونی حق امتیاز استفاده از برند تجاری خود را به شرکت فرانچایز گیرنده می دهد تا با تامین موارد مربوط به راه اندازی ، سازماندهی ، بازاریابی ، آموزش نیروی انسانی ، تامین مواد و لوازم اولیه و حمایت کامل از شرکت فرانچایز گیرنده فروش مجموعه برند خود را افزایش دهد . پس فرانچایز مدلی است برای بازاریابی و عرضه محصول . مبنای استفاده از این سیستم به این علت است که کار دسته جمعی و اثر تقویت جمعی باعث شناخته شدن برند و فروش بیشتر می گردد.

یکی از عوامل اصلی تصمیم گیری مشتریان برای خرید یا دریافت خدمات ، نام برند می باشد . این نام و نوع برند است که مشتری بر اساس آن انتخاب کرده و محصول و خدمات را با اطمینان بیشتر دریافت می کند . پس فرانچایز دهنده است که میزان رضایت مصرف کننده خود را با ارائه خدمات و پشتیبانی کامل در بین تمام نمایندگی های خود تامین می کند . شرکتی هم که به دنبال اخذ نمایندگی است ، برای اطمینان از موفقیت خود به سراغ برندهای معروف و معتبر در بازار می رود . اما این اطمینان و اعتبار برندها چگونه حاصل می شود؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت کیفیت محصول ، در درجه اول اهمیت قرار دارد و بعد از آن شیوه ارائه محصول در بازار (بازاریابی) ، عامل تعیین کننده در میزان اعتبار می باشد.



شرکت های فرانچایز گیرنده برای انتخاب فرانچایز دهنده در ابتدا به نوع و نام برند دقت می کنند که :


  1. شناخته شده باشد
  2. در ارائه خدمات به نمایندگی های خود کوشا باشد
  3. به صورت مستمر پشتیبان آنها در سیستم های اجرایی در نمایندگی ها باشد .


انواع فرانچایز

فرانچایز انواع مختلفی دارد .

  1. فرانچایز تولیدی که حق تولید کالا و نحوه تولید به نمایندگی اعطا می شود مانند خودرو سازی ها .
  2. فرانچایز بیزنسی که در کسب و کارهایی که محصول یا خدمات را ارائه میدهند استفاده می شود که فرانچایز خدماتی یا توزیعی نیز نامیده می شود . این مدل فرانچایز بیشتر در صنایع غذایی ، سلامتی و تناسب اندام ، خدمات شغلی و رستوران ها (مثل فرانچایز رستوران) کاربرد دارد .

برای روشن تر شدن موضوع مثالی در این باره ذکر می کنیم . برند بولک ویچ بلژیک یکی از  فست فود ها و برندهایی است که نمایندگانی در کشورهای مختلف از جمله ایران دارد . نحوه کار بدین صورت است که نماینده این شرکت در ایران با نام این برند به تولید و عرضه محصولات بولک ویچ می پردازد و تمام مواد لازم و نحوه پخت و راهکارهای تبلیغات هم توسط بولک ویچ ارائه می گردد . برای سایر شعبات هم در تمام  شهرهای ایران به همین ترتیب عمل می شود و درصدی از فروش محصولات به عنوان فرانچایز پرداخت می گردد . بدین صورت این شرکت از طریق نمایندگی های بولک ویچ خود در سراسر دنیا ، فروش محصولات خود را افزایش داده و نام برند خود را مطرح می سازد.


اخذ نمایندگی


 بررسی فرانچایز رستوران

حال که با تعریف فرانچایز آشناشدیم به بررسی این روش در رستوران ها می پردازیم چرا که این روش بیشتر در رستوران ها و فست فود ها استفاده می گردد . در این مجموعه ها مانند مثالی که ذکر شد فرانچایز دهنده یا رستوران مادر حق استفاده از نام و برند خود را به شعبه جدید میدهد و تمامی استاتداردهای مربوط به راه اندازی از جمله اجرای دکور مطابق بقیه شعبه ها ، آموزش نیروها ، تامین مواد اولیه برای طبخ غذاها و موارد مربوط به تبلیغات طبق الگوی تبلیغاتی رستوران مادر را انجام میدهد .

با اینکه راه اندازی یک رستوران با روش فرانچایز رستوران بسیار راحت و سریع امکان پذیر است اما با این حال همه از این روش استفاده نمیکنند . برای بررسی علت این امر باید مزایا و معایب این روش را بررسی کنیم که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم .

 مزایای فرانچایز برای فرانچایز دهنده

کسب اعتماد مشتری و افزایش فروش هدف اصلی هر مجموعه ای است . در رستوران ها کیفیت غذا ، گستردگی و در دسترس بودن شعبات و ارائه خدمات پذیرایی مناسب از جمله فاکتورهایی است که مراجعه کنندگان را به سمت رستوران ها جذب می کند. پس بازاریابی کاربردی برای رسیدن به هدف اصلی هر رستوران یعنی فروش بیشتر با کسب مشتری بیشتر مورد توجه قرار میگیرد . با گسترش شعبات و با توجه به اینکه کار و مدیریت هر شعبه بر عهده شعبه دار می باشد ، علاوه بر بیشتر شناخته شدن برند ، باعث جذب مشتری و در نتیجه فروش بیشتر در شعبات می گردد. علاوه بر آن هزینه بازاریابی نیز کاهش می یابد .

 مزایای فرانچایز برای فرانچایز گیرنده

یکی از گزینه های پیش رو برای هر مجموعه یا شخصی که به دنبال سرمایه گذاری برای شروع کسب و کار جدیدی است استفاده از فرانچایز است . این روش در واقع یک تجارت کاملا عملی ، به صورت آماده استارت زده می شود . چرا که ارائه محصول یا تولید آن ، خدمات ، راه اندازی اولیه ، نام تجاری و حتی لباس کارکنان نیز به صورت آماده توسط فرانچایز دهنده تامین می گردد. اگر نام برندی که فرانچایز گیرنده با آن کار می کند نامی شناخته شده و معروف باشد بحث جذب مشتری نیز خود به خود اتفاق می افتد و از این نظر هم هزینه به حدقل می رسد و هم از ابتدای کار مشتریان زیادی در رستوران خواهید داشت . همچنین به علت معروفیت برند رستوران مادر ، هزینه سرمایه گذاری کاهش می یابد .


اعطای نمایندگی


مزایای مشترک برای فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده

اشتراک هدف میان هر دو طرف و در نتیجه کار گروهی ، باعث رشد برند رستوران می گردد . هر شعبه در واقع تبلیغی است برای سایر شعبات و در یک چرخه مداوم هر شعبه با ارائه محصول و خدمات مناسب ، یعنی غذای با کیفیت و سرو کامل آن باعث می شود مشتریان با هر شعبه دیگر از برند هم ارتباط برقرار کنند .

بدین ترتیب هر شعبه تبلیغ شعبه دیگر می شود . از طرف دیگر همفکری برای مدیریت ، برنامه ریزی و راهبردهای برند که به صورت گروهی توسط صاحبان برندها صورت می گیرد در کسب نتایج بهتر و رشد مجموعه تاثیر به سزایی دارد .

ما در مجموعه رستوران های عطاویچ در تمامی مراحل راه اندازی فست فود، تجهیزات فست فود و افتتاح شعبه در کنار نمایندگان خود هستیم.

10 راز موفقیت در مدیریت فست فود

1401/03/21 در ساعت 10:55:40

برای اینکه در مدیریت هر کسب و کاری موفق شوید باید اصولی را رعایت کنید و به مسائلی آگاه باشید. در این مقاله ما روش هایی را برای موفقیت شما در مدیریت کسب وکارتان ارائه می دهیم.

10 راز موفقیت در مدیریت فست فود

6 دلیل شکست رستوران ها

1401/01/29 در ساعت 15:38:30

گاهی بسیاری از افراد بدون آگاهی و بدون تحقیق وارد فعالیتی می شوند که تخصصی در آن ندارند و متاسفانه به تجربیات و دانسته های دیگران هم در این زمینه توجهی نمی کنند. در این مقاله برخی از دلایل شکست افراد را بیان می کنیم.

6 دلیل شکست رستوران ها

7 نکته راهنمای افتتاح و راه اندازی فست فود

1401/01/14 در ساعت 15:26:55

فرانچایز مدلی جدید از راه اندازی کسب و کار است که موانع سر راه افراد را در رسیدن به کسب درآمد، برمیدارد. در این مقاله نکاتی راجب افتتاح و هم چنین مزایای فرانچایز را بیان کرده ایم.

7 نکته راهنمای افتتاح و راه اندازی فست فود

چرا اخذ نمایندگی یک فرصت بی نظیر کاری است؟

1400/12/16 در ساعت 12:55:12

اخذ نمایندگی ، یک قرارداد جذاب برای افرادی است که به دنبال یک کسب و کار موفق می‌گردند. اگر به دنبال پیشرفت و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه خود هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

 چرا اخذ نمایندگی یک فرصت بی نظیر کاری است؟

چطور یک فست فود موفق داشته باشیم؟ (قسمت دوم)

1400/12/02 در ساعت 15:45:36

راه اندازی فست فود یک بخش است مدیریت و نظارت بر آن، یک بخش دیگر. اینکه شما بتوانید فست فود خود را به بهترین شکل مدیریت کنید،یک علم است. در ادامه مقاله قبل بخش های مختلف مدیریت یک فست فود را معرفی می کنیم.

چطور یک فست فود موفق داشته باشیم؟ (قسمت دوم)

چطور یک فست فود موفق داشته باشیم؟ (قسمت اول)

1400/11/30 در ساعت 14:16:17

راه اندازی فست فود یک بخش است مدیریت و نظارت بر آن، یک بخش دیگر. اینکه شما بتوانید فست فود خود را به بهترین شکل مدیریت کنید،یک علم است. در این مقاله بخش های مختلف مدیریت یک فست فود را معرفی می کنیم.

چطور یک فست فود موفق داشته باشیم؟ (قسمت اول)
نظر جدید
0%

سبد خرید