سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

آیا همبرگر ساخته چینیان بوده است؟

1400/04/26 در ساعت 11:23:00

همبرگر به دلیل محبوبیتش مورد توجه بسیاری از فست فود دوستان قرار دارد. در این مقاله راجب همبرگر چینی و روش پیدایش آن صحبت می کنیم.

آیا همبرگر ساخته چینیان بوده است؟

آیا همبرگر ساخته چینیان بوده است؟

تا قبل از خواندن این مقالات همه ما فکر می کردیم (و می کنیم) که همبرگر ساخته مشترک آلمان و آمریکا می باشد. اما در این مقاله نکاتی گفته شده که شاید مسیر فکری ما را در مورد همبرگر دچار تحول کند.


داستان از چه قرار است؟

تمام ماجرا از خبری که یک خبر گذاری آمریکایی در سال 2015 کار کرد شروع شد و به سرعت بحث‌های آنلاین درباره غذایی به نام رو جی یامو (Roujiamo) آغاز شد که به رابطه بین رو جی یامو و همبرگر اشاره کرده بود و در نهایت هم گفته بود که "رو جی یامو، اولین همبرگر تاریخ است."


تاریخ رو جی یامو، غذایی از نسل باستان

معنای رو جی یامو به این است: "گوشتی که در بین دو نان قرار می گیرد." این غذا دستورالعملی مشابه به همبرگر دارد که مانند آن گوشت (در رو جی یامو به صورت خورد شده) در بین دو تکه نان قرار می گیرد. اما بیایید کمی بیشتر درباره یو جی یامو بخوانیم.



این غذا در واقع یک غذای خیابانی (Street Food) در چین است که سرمنشاء آن به شهر شاآنشی (یا کنجانفو) باز می‌گردد. مرکز این استان شهر شیان است و تقریبا در مرکز چین واقع شده است.


اولین همبرگر


البته این شهر خالی از اتفاقات ناگوار نیست. در ۲۳ ژانویهٔ ۱۵۵۶، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۸٫۰ ریشتر این شهر را به لرزه درآورد که منجر به کشته شدن ۸۳۰٬۰۰۰ نفر از ساکنان آن شد. ازاین‌رو، از این زمین‌لرزه به‌عنوان مرگ بارترین زمین‌لرزهٔ تاریخ بشریت یاد می‌شود.

طبق گفته وبلاگ خبری مستقر در ایالات متحده ، هافینگتون پست  (Huffington Post) ، درست کردن این غذای خیابانی از استان شاآنشی در سلسله شین (221-206 قبل از میلاد) آغاز شده است. البته ناگفته نماند که طبق گفته های افراد محلی آن منطقه ، قدمت آن حتی ممکن است مربوط به دوره جنگ های داخلی (475-221 قبل از میلاد) و قبل از سلسله شین باشد. با این حال ، به گفته جیا ژیگانگ ، دانشیار دانشکده تاریخ دانشگاه شمال غربی در شیان ، مرکز استان شاآنشی ، اولین سابقه ساندویچ گوشت در اسناد سلسله تانگ (907 - 618 میلادی) یافت شد.

ادعاهای زیادی در مورد ریشه همبرگر مطرح شده است. اولین گزارش روزنامه معروف در این زمینه ، بیش از 1000 سال پس از اختراع ساندویچ های گوشتی به عنوان میان وعده سلطنتی در چین ، در روزنامه شیکاگو دیلی تریبون در سال 1896 منتشر شد. البته نباید از تعداد بازنشرهای این خبر که در هافینگتون پست چاپ شده بود غافل شد. این بازنشرها به حدی بود که تلویزیون چین هم خبری در این مورد کارد کرد.


طرز تهیه رو جی یامو

این غذا یعنی رو جی یامو به صورت عمومی در سرتاسر چین مورد استفاده قرار می گیرد و طرز تهیه آن نیز بسیار ساده است. گوشت این غذا (عموما گوشت خوک استفاده می کنند.) را در مخلوطی سوپ مانند که از 20 قلم از ادویه جات چینی استفاده شده است قرار می دهند اگرچه فقط می توان از چند نوع ادویه استفاده کرد (که بسیاری از فروشندگان این کار را انجام می دهند) ، اما گوشت حاصل از آن طعم کمتری دارد. برای درست کردن گوشت آن اما گزینه های دیگری هم براساس فرهنگ هر استان چین وجود دارد. برای مثال در استان گانسو در شمال چین که مرز کوتاهی هم با مغولستان دارد از گوشت گوسفند در درست کردن آن استفاده می شود.

این گوشت های طعم دار شده سپس در نانی به نام بایجیمو (Baijimo) تکه تکه می شوند و به دست مشتریان داده می شود. بایجیمو  یک نان سنتی در چین است که در دوران باستان آن را در کوره های سفالی میپخته اند اما حالا مغازه داران آن ها را در ماهیتابه ها میپزند. با این حال مکان هایی هستند که هم چنان این نان ها را به صورت سنتی درست می کنند. توریستانی که از هر دو نان خورده اند، گفته اند که طعم نانی که در کوره‌های سفالی پخته می شود به مراتب بهتر از طعم مغازه های عادی است. یکی دیگر از ویژگی های این غذا عدم وجود دستوری یکنواخت برای آن است، زیرا هر آشپزی بر اساس سلیقه خود و بسته به ادویه های مورد استقاده در طعم دار کردن گوشت این غذا را درست می کند. در واقع این غذا از مغازه این به مغازه دیگر طعمی متفاوت دارد.

این غذا یک غذای کامل نیست و معمولا آن را به همراه لیانگپی (Liangpi) سفارش می دهند. لیانگپی یک مدل نودل چینی است که از آرد و یا آرد برنج تهیه می شود.


همبرگر غذای چینی


نتیجه گیری

خب. این بود تمام داستان. اینکه آیا همبرگر اختراع چینی هاست و یا آمریکایی ها راستش برای ما اهمیتی ندارد. بلکه وجود آن و طعم دلچسب آن است که برای ما مهم است. اینکه در یک قرار با دوستان خود سفارش همبرگر را می دهید تا از آن لحظات هرچه بیشتر لذت ببرید و یا در خانه به همراه خانواده خود سفارش اینترنتی خود را ثبت می کنید تا با راحتی به خوردن غذای خود مشغول شوید برای ما اهمیت دارد. ساختن تجربه ای تازه در طعم و مزه.

اعطای نمایندگی فست فود

1401/05/08 در ساعت 15:57:23

بی شک امروزه تیم ها و شرکت های زیادی در زمینه اعطای نمایندگی فست فود فعالیت می کنند. شرکت هایی که به دنبال ایجاد شعبه در سراسر ایران هستند، خدماتی مربوط به اعطای نمایندگی فست فود را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

اعطای نمایندگی فست فود

5 عامل موثر بر کیفیت همبرگر

1401/04/18 در ساعت 10:48:51

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که با همبرگر آشنایی نداشته باشد. خوراکی محبوب و خوشمزه که با استفاده از گوشت چرخ شده و ادویه های خاصی تولید می شود.

5 عامل موثر بر کیفیت همبرگر

همبرگر و چیزهایی که راجع به آن باید بدانید.

1401/02/26 در ساعت 11:10:58

همبرگر به یک غذای محبوب در میان فست فود ها تبدیل شده است و انتخاب بسیاری از افراد برای وعده های غذایی خود می باشد. در این مقاله اطلاعاتی راجب همبرگر برای شما ارائه می کنیم.

همبرگر و چیزهایی که راجع به آن باید بدانید.

کراکف چیست؟

1401/02/19 در ساعت 11:45:05

در دنیای امروز به دلیل ماشینی شدن زندگی ها و وقت کمی که افراد در طول روز برای پخت و پز دارند، محصولات آماده و نیمه آماده و غذاهایی بنام فست فود راه خود را برای ورود به وعده های غذایی باز کرده اند. در این مقاله به یکی از این محصولات بنام کراکف می پردازیم.

کراکف چیست؟

چرا فروش در فضای مجازی مهم است؟

1401/02/17 در ساعت 16:22:06

امروزه بسیاری از افراد به سمت فروشگاه مجازی روی می آورند. بنظر شما دلیل این امر چیست؟ در این مقاله چند دلیل فروش در فروشگاه مجازی را بیان کرده ایم. همراه ما باشید.

چرا فروش در فضای مجازی مهم است؟

انواع همبرگرهای آمریکایی

1401/02/07 در ساعت 17:01:28

برگر آمریکایی؛ نامی که در بیش از 80 درصد فست فودهای ایران و تهران دیده ایم و تقریبا تمام انواع برگرهای آمریکایی که در فست فودهای ایران سرو می شود یکسان هستند

انواع همبرگرهای آمریکایی
نظر جدید
0%

سبد خرید