سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

قدمتی به اندازه 3000 سال. نان سیر آینه تکامل نان

1400/07/24 در ساعت 14:40:00

در این مقاله به بررسی تاریخچه نان سیر از ابتدای آن تا به حال پرداخته ایم. درواقع یک کندوکاو دیگر در تاریخچه غذاها داریم.

قدمتی به اندازه 3000 سال. نان سیر آینه تکامل نان

قدمتی به اندازه 3000 سال. نان سیر آینه تکامل نان

باز هم یک کندوکاو دیگر در تاریخ غذاها و اینبار نان سیر.

به نظر می رسد نان سیر و پیتزا دارای تاریخ مشترکی هستند که به 500 سال قبل از میلاد مسیح احتمالاً بسیار بیشتر باز می‌گردد.

 به نظر می رسد سربازان ایرانی ، پس از یک روز سخت در مبارزات خود و یا انجام سایر فعالیت های سربازی ، از سپرهای خود بیشتر از شمشیرزنی استفاده می‌کردند.

سربازان ایرانی از سپرهای خود برای دست کردن نان استفاده می‌کردند و نان سیر هم حاصل تکامل همین نان است.

به درستی مشخص نیست اما پیتزا و نان سیر همزمان اختراع نشده اند بلکه اول نان بود که درست شد، اما چه کسانی اول به آن سیر اضافه کردند؟

برای فهمیدن این سوال با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

قرار است سفری داشته باشیم به اعماق تاریخ.

تاریخچه نان سیر

می‌توان گفت که نان سیر از بروسکتا نشات می گیرد که در حدود قرن پانزدهم در ایتالیا متولد شد و می توان تاریخچه آن را در روم باستان جستجو کرد.

اما این غذا کاملا ساخته ایتالیایی ها نمی‌باشد.


پس نان سیر چگونه اینقدر با ایتالیا مرتبط شد؟ ردیابی منشاء نان سیر نیازمند این است که بفهمیم چه چیزی قبل از آن بوده است ، اگرچه بسیاری از ما هنوز این غذا را امروزه می خوریم، و آن بروسکتا است.

بروسکتا چیست؟

بروسکتا یک آنتی پاستو یا پیش غذا از ایتالیا است که شامل نان کبابی است که روی آن را با سیر می‌پوشانند و سپس روی آن روغن زیتون و نمک اضافه می شود.

انواع مختلف آن می‌تواند شامل روکش گوجه فرنگی ، سبزیجات ، لوبیا ، گوشت پخته یا پنیر باشد.

در ایتالیا، بروسکتا اغلب با استفاده از یک کوره بروستولینا تهیه می شود.

مشخص نیست بروسکتا توسط چه کسی ساخته شده است هرچند به طور جدایی ناپذیری با ایتالیا ارتباط دارد.

این نام از فعل brusciare  به معنی "سوختن" (یا به طور دقیق تر در این مورد منظور شاید همان "نان تست" امروزی است. )گرفته شده است.

نان مطمئناً برای اتروسک ها که قبل از ظهور رم در منطقه امروزی توسکانی زندگی می کردند و روغن زیتون شناخته شده بود (اگرچه روغن زیتون در 800 قبل از میلاد عمدتا به دلایل مذهبی مورد استفاده آن ها قرار می گرفت.)

سیر حتی سابقه طولانی تری دارد و بخشی از شیوه های مذهبی یونان و روم باستان از زمان جنگ تروا (حدود 1250 پیش از میلاد) بوده و توسط هومر نیز در ادیسه ذکر شده است.

حتی تصور می شود که رومی ها سیر را قبل از جنگ به مارس (همتای رومی آرس یکی از خدایان رومی) تقدیم کرده اند تا راهی برای کاهش قدرت او باشد.

با هم جمع بندی این موارد چیزی را برای شما به ارمغان می آورند که امروزه به عنوان bruschetta alla romana شناخته می شود، نزدیک ترین نان در ایتالیا به نان سیر.

در اصل یک تکه نان ضخیم (اغلب یک روزه) ، برشته شده ، با یک حبه سیر که انتهای آن بریده شده و بر روی نان مالیده می شود تا طعم ظریف سیر برروی آن ایجاد شود.

همانطور که از نامش پیداست ، تصور می شود که رومی ها اولین "خالق" این امر بوده اند ، اگرچه به راحتی می توانند آن را از اتروسک ها به ارث برده باشند.

افراد زیرکی متوجه شده اند که bruschetta alla romana چندان بی شباهت به آنچه ما "نان سیر" می پنداریم نیست.

 ارتباط اتروسک و روم باستان این غذا را در مناطق امروزی توسکانی و لاتزیو در ایتالیا قرار می دهد.

در ابتدا ، به نظر می رسید که این غذا در درجه اول غذای فقرا بوده است زیرا در درست کردن این نان (به صورت سنتی آن) باید یک روز از درست شدن نان بگذرد و سپس آن را با سیر بپوشانند، سیر در آن زمان در سبد غذایی فقیران بوده است، هم چنین فقرا توانایی خرید نان را نداشتند و از نان‌های قبلی خود استفاده می‌کردند.


نان سیر


اما اتروسک ها چه کسانی بودند؟

اِتروسک تمدنی با تبار ترک و اورمی است که از حدود سال ۷۰۰ پیش از میلاد تا میانه‌های سده اول پیش از میلاد در شبه‌جزیره ایتالیا دوام داشت و هم‌زمان با شکوفایی امپراطوری روم ناپدید گردید.

خاستگاه اتروسک‌ها به پیشاتاریخ برمی گردد.

هیچ متن ادبیات، مذهبی یا فلسفی از این قوم به مورخان نرسیده و تقریباً همه دانسته‌های ما از کاوش های باستان شناختی سرچشمه می‌گیرد.

دربارهٔ اتروسک‌ها دو نظریهٔ غالب وجود دارد؛ برخی بر این باورند که اتروسک‌ها بومی منطقه هستند و از فرهنگ ویلانوا سربرآورده‌اند در حالیکه برخی دیگر آن‌ها را مهاجرانی از آناتولی می‌دانند.

در نهایت این تمدن به وسیله رومیان و گال‌ها شکست خورد و از بین رفت.

مهاجرت، شروع شناخته شدن نان سیر

شناخت نان بروسکتا و تاریخچه قبل از رومیان در منطقه برای درک بهتر تاریخچه درست شدن نان سیر کمک می‌کند اما این موارد به تنهایی باعث معروفیت این غذا نمی‌شود.

در بین سال های 1880 و 1924 ، بیش از چهار میلیون ایتالیایی به ایالات متحده مهاجرت کردند.

 بسیاری از آن ها از آزار و اذیت سیاسی و فقر به ایالات متحده فرار کرده بودند.

تصادفی نیست که بسیاری از غذاهای جنوبی ایتالیا ، مانند پیتزا یا اسپاگتی ارزان و با منابع محدود تهیه می شوند زیرا در آن دوران مردم در جنوب ایتالیا در وضعیت معیشتی خوبی قرار نداشتند.

این نکته را هم باید گفت که جنوب ایتالیا سیر بیشتری به نسبت شمال ایتالیا در غذاهای خود دارد.

Bruschetta alla romana نیز در کنار موج مهاجران ایتالیایی راهی ایالات متحده شد ، اما این غذای کلاسیک شباهت چندانی با آنچه اکثر ما "نان سیر" می دانیم ندارد.

در آن زمان (در ابتدای قرن 20) کمبود روغن زیتون در آمریکا همزمان با موج مهاجران ایتالیایی به وجود آمد.

 بنابراین در درست کردن Bruschetta alla romana از کره استفاده شد.

و این جایگزینی در روغن باعث به وجود آمدن غذایی شد که همه ما امروزه آن را می‌شناسیم، نان سیر.

باگت های نوع فرانسوی به نان رایج تبدیل شدند و در درست کردن نان سیر مورد استفاده قرار گرفتند.

این کار باعث شروع این ایده عجیب شد که نان سیر یک غذای فرانسوی الاصل است در حالی که کاملا اشتباه است.


نتیجه گیری

این بود گوشه‌ای از تاریخ این غذا.

همانطور که می‌بینید هر غذایی در پشت خود راوی بسیاری از داستان‌ها و اتفاقات گذشته است.

از از بین رفتن یک پادشاهی تا شروع آن غذا در کشوری دیگر.

هر غذایی که می‌خورید در پشتش یک داستان تاریخی نهفته است، داستانی برآمده از دل مردمان آن منطقه.



اعطای نمایندگی فست فود

1401/05/08 در ساعت 15:57:23

بی شک امروزه تیم ها و شرکت های زیادی در زمینه اعطای نمایندگی فست فود فعالیت می کنند. شرکت هایی که به دنبال ایجاد شعبه در سراسر ایران هستند، خدماتی مربوط به اعطای نمایندگی فست فود را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

اعطای نمایندگی فست فود

فست فود در مشهد

1401/03/30 در ساعت 11:16:14

مشهد یکی از کلان شهرهای ایران با بیش از سه میلیون نفر جمعیت و داشتن مکان های زیارتی و سیاحتی، یکی از شهرهایی است که مجموعه رستوران های عطاویچ با افتتاح دو شعبه فست فود سعی در ارائه سرویسی مناسب به هم وطنان می کند.

فست فود در مشهد

بهترین فست فود ایران کدام است؟

1401/03/28 در ساعت 14:22:05

بهترین فست فود ایران کدام است؟ چگونه می توانیم بهترین فست فود ها را تشخیص دهیم؟ در این مقاله به بررسی بهترین فست فود ایران پرداخته ایم.

بهترین فست فود ایران کدام است؟

چرا از عطاویچ سفارش پیتزا و همبرگر بدهیم؟

1401/03/02 در ساعت 11:12:01

عطاویچ با ارائه غذاهایی که با مرغوب ترین مواد اولیه تهیه می شوند و با رعایت کامل اصول بهداشتی در تهیه و طبخ غذا، تمام سعی خود را در جلب رضایت و ارائه غذایی درخور مشتریان خود، می کند.

چرا از عطاویچ سفارش پیتزا و همبرگر بدهیم؟

فست فود های پرطرفدار

1401/02/11 در ساعت 10:55:34

امروزه فست فود ها در سرتاسر جهان به محبوب ترین و پرمصرف ترین غذاهای دنیا تبدیل شده اند. راه اندازی فست فود به یک کار پر سود و پردرآمد مبدل شده است و اگر سربچرخانید در همه جا فست فود های پر زرق و برقی را می بینید که مشغول ارائه خدمات به مشتریان خود هستند.

فست فود های پرطرفدار

پیتزا یونانی

1401/02/10 در ساعت 15:19:15

پیتزا یونانی یکی از پیتزاهای متنوع است و طرفداران خود را دارد. در این مقاله تصمیم گرفتیم طرز تهیه پیتزا یونانی را آموزش دهیم. همراه ما باشید.

پیتزا یونانی
نظر جدید
0%

سبد خرید