سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

فست فود در قزوین

1400/07/08 در ساعت 11:10:00

قزوین یکی از شهرهای قدیمی و باستانی ایران است که از دیرباز نقش مهمی در هردوره از تاریخ ایفا کرده است. این شهر به دلیل فضای سرسبز و آثار باستانی بسیار زیاد یکی از مقاصد گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی است

فست فود در قزوین


فست فود در قزوین

قزوین، شهر خوشنویسی ایران

قزوین یکی از شهرهای قدیمی و باستانی ایران است که از دیرباز نقش مهمی در هردوره از تاریخ ایفا کرده است. این شهر به دلیل فضای سرسبز و آثار باستانی بسیار زیاد یکی از مقاصد گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی است و هرساله به دلیل فاصله کمی که با تهران دارد میزبان مسافران تهرانی است. ما امروز قصد داریم کمی درباره قزوین صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه

تاریخچه و ریشه شهر قزوین به دوران ساسانیان باز می‌گردد زمانی که به دستور شاپور پادشاه ساسانی رونق یافت. قزوین شاه‌راه اقتصادی جاده ابریشم، سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانانی بود که کالاهای خود را از شرق به غرب می‌بردند.

در منطقه قزوین صدها تپه باستانی شناسایی شده‌ است و تنها تپه سگزآباد نشانگر شهرمندی ۹۰۰۰ ساله یکجانشینی در این دشت برومند است. منطقه قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی، نظامی و ارتباطی در دوران‌ های مختلف تاریخ مورد توجه حکومت‌ های مختلف بوده‌ است. در زمان حکومت مادها یکی از نقاط مهم کشور بوده و دژ «ماگ بیتو» در جنوب غربی قزوین و تحت فرمان «هانا سیروکا» از امیران ماد بوده‌ است. در نیمه نخست قرن نهم پیش از میلاد، دژ «ماگ بیتو» در قزوین مورد هجوم «آداد پنجم» فرمانروای آشور قرار گرفت و ویران شد.


حمدالله مستوفی در توصیف قزوین گفت: "قزوین را گویند که شاپور پسر اردشیر بابکان ساخته و به آن نام شاد شاپور را داده بوده است."

قزوین در دوره صفوی به مدت 57 سال پایتخت ایران بوده است و به همین دلیل دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری است.


ریشه نام

قزوین را در نوشته‌های قدیمی؛ شهر باستانی "آرساس" یا "آرساسیا" و در تاریخ یونان شهر قدیمی "راژیا" نامیده‌اند. قرار گرفتن آن بر سر راه جاده ابریشم سرنوشت قزوین را با فراز و فرودهای تلخ و شیرین گره زده است.  

تاریخ نگاران ایرانی و عرب عقیده دارند که واژه «قزوین» از جمله «این کش وین» گرفته شده‌ است، به این شرح که وقتی سرکرده سپاه کسرا به هنگام نبرد، در صف لشکریان خود خللی دید، با عبارت «این کش وین» (یعنی به آن کنج بنگر) زیردست خود را مأمور رفع خلل کرد و در نتیجه سپاهیان او پیروز شدند. آن گاه در آن محل؛ شهری بنا کردند و آن را «کشوین» نامیدند و در دوره اسلامی، عرب ها، این واژه را معرب کرده و آن را «قزوین» نامیدند.

قزوین دارای القاب بسیاری است از جمله حدیث پیامبر اسلام در این باره که می‌گوید:

(قزوین باب من الابواب الجنه) یعنی: قزوین دری از درب‌های بهشت است.

همچنین از القاب دیگر آن می‌توان باغشهر را نام برد که ناصرالدین شاه قاجار بر آن نامید.

در زمان صفوی به دلیل پایتخت بودن آن به این شهر لقب دارالسلطنه داده شده بود و استفاده از این نام تا عصر قاجار نیز ادامه داشت.


آب و هوا

قزوین بین دامنه‌های البرز و تهران قرار دارد و به همین دلیل آب و هوای آن در تابستان خنک و در زمستان سرد است. هم چنین به دلیل قرارگیری در یکی از راه های ارتباطی به شمال کشور مورد توجه مسافرانی که قصد دارند به شمال کشور سفر کنند قرار گرفته است.


مردمان و آداب و رسوم

در قدیم زنان در قزوین شلیته می‌پوشیدند و مردان هم لباسی سفید، شلواری عمدتا مشکی و جلیقه. زبان مردمان قزوین فارسی است البته با لهجه شیرین قزوینی. در قزوین هم در بعضی نواحی به دلیل وجود آذری ها و شمالی‌ها به زبان ترکی و گیلکی صحبت می‌کنند.


قزوین به وقت شکم

طعم غذاهای قزوین بیشتر طعم‌های ملس و شیرین دارند و در درست کردن آن ها از ادویه جات محلی استفاده می‌شود. در این استان هم چنین شیرینی در انواع و اقسام به وفور یافت می‌شود مانند شیرینی پادرازی، باقلوای ‌پیچ، باقلوای‌ پرچمی یا لوزی، نان نازک یا نازک پسته‌ای، نان چرخی، نان نخودی یا شیرینی نخودی، نان برنجی، شیرینی اتابکی یا شیرینی ولیعهدی و نان قندی. این استان می‌تواند یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای علاقه‌مندان به شیرینی به شمار‌ می‌آید.


قیمه نثار


قیمه نثار


قیمه نثار، یکی از غذاهای مشهور و محلی استان قزوین است که با تکه‌های گوشت راسته گوسفندی یا گاوی، پیاز داغ، خلال بادام، خلال پسته، خلال پوست پرتقال و زرشک درست می‌شود و برای سرو، آن را روی برنج می‌ریزند. این غذای خوشمزه برخلاف نام آن، شباهت بسیاری به خورش قیمه سنتی ندارد و در تهیه آن از لپه یا حبوبات دیگری استفاده نمی‌شود. این غذا یک غذای مجلسی در قزوین است.


قیمه آبدار (دم کباب)

قیمه آبدار قزوینی یا دم کباب، یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب قزوینی‌ها است که شباهت بسیاری به قیمه سنتی و هم چنین آبگوشت دارد؛ اما همان طور که از نام آن پیدا است، این خورش، از قیمه معمولی آبدارتر و چرب‌تر است. یکی دیگر از تفاوت‌های قیمه آبدار قزوینی، استفاده از تخم گشنیز و پودر دارچین در ادویه‌های مخصوص خورش و همچنین استفاده از سیب‌زمینی در خورش است.


قیمه آبدار


شیرین پلو (نثار پلو)

شیرین پلو یا نثار پلو، یکی از لذیذترین و مجلسی‌ترین غذاهای سنتی استان قزوین است که طبخ و سرو آن در گذشته بسیار رایج و مرسوم بوده است. جالب است بدانید که در گذشته در مهمانی‌های مجلل و رسمی، شیرین پلو، اولین انتخاب و قیمه نثار، دومین انتخاب بود. این پلوی خوشمزه قزوینی‌ها معمولا با مرغ یا گوشت قرمز طبخ می‌شود.

شیرین پلو، ترکیبی بی‌نظیر از برنج، خلال پرتقال شیرین ‌شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، زرشک، گلاب و کره است و طعمی شیرین و بسیار خوشمزه دارد.

این 3 مورد از معروف‌ترین غذاهای قزوین بودند. از دیگر غذاهای این استان می‌توان به:

انار پلو

بادمجان پلو قزوینی

آش آلو

آش ماش پیازو و غذاهای بسیاری دیگر اشاره کرد.


حال که با قزوین و غذاهای آن آشنا شدید این را به یاد داشته باشید که شما در قزوین تنها نیستید بلکه ما هم در قزوین هستیم. اگر حوس کردید در قزوین پیتزا یا برگر خوش طعم و خوش مزه امتحان کنید روی ما حساب کنید. اگر مسافر شهرهای دیگر هستید و فقط از قزوین به صورت گذری رد می‌شوید برای نهار و یا شام عطاویچ در خدمت شماست. غذای سریع و راحت که با کمترین اتلاف وقت می‌توانید آن را تهیه کرده و به سفر خود ادامه دهید و برای خوردن آن نیز نیازی نیست از اتومبیل خود پیاده شوید. شما می‌توانید ما را در آدرس :

قزوین خیابان حکم اباد ، روبرو پارک ملت ، نبش کوچه بابایی،  پیدا کنید.


فست فود در قزوین


برای مشاهده شعبه قزوین  اینجا را کلیک کنید.

اعطای نمایندگی فست فود

1401/05/08 در ساعت 15:57:23

بی شک امروزه تیم ها و شرکت های زیادی در زمینه اعطای نمایندگی فست فود فعالیت می کنند. شرکت هایی که به دنبال ایجاد شعبه در سراسر ایران هستند، خدماتی مربوط به اعطای نمایندگی فست فود را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

اعطای نمایندگی فست فود

فست فود در مشهد

1401/03/30 در ساعت 11:16:14

مشهد یکی از کلان شهرهای ایران با بیش از سه میلیون نفر جمعیت و داشتن مکان های زیارتی و سیاحتی، یکی از شهرهایی است که مجموعه رستوران های عطاویچ با افتتاح دو شعبه فست فود سعی در ارائه سرویسی مناسب به هم وطنان می کند.

فست فود در مشهد

بهترین فست فود ایران کدام است؟

1401/03/28 در ساعت 14:22:05

بهترین فست فود ایران کدام است؟ چگونه می توانیم بهترین فست فود ها را تشخیص دهیم؟ در این مقاله به بررسی بهترین فست فود ایران پرداخته ایم.

بهترین فست فود ایران کدام است؟

کراکف چیست؟

1401/02/19 در ساعت 11:45:05

در دنیای امروز به دلیل ماشینی شدن زندگی ها و وقت کمی که افراد در طول روز برای پخت و پز دارند، محصولات آماده و نیمه آماده و غذاهایی بنام فست فود راه خود را برای ورود به وعده های غذایی باز کرده اند. در این مقاله به یکی از این محصولات بنام کراکف می پردازیم.

کراکف چیست؟

چرا فروش در فضای مجازی مهم است؟

1401/02/17 در ساعت 16:22:06

امروزه بسیاری از افراد به سمت فروشگاه مجازی روی می آورند. بنظر شما دلیل این امر چیست؟ در این مقاله چند دلیل فروش در فروشگاه مجازی را بیان کرده ایم. همراه ما باشید.

چرا فروش در فضای مجازی مهم است؟

فست فود های پرطرفدار

1401/02/11 در ساعت 10:55:34

امروزه فست فود ها در سرتاسر جهان به محبوب ترین و پرمصرف ترین غذاهای دنیا تبدیل شده اند. راه اندازی فست فود به یک کار پر سود و پردرآمد مبدل شده است و اگر سربچرخانید در همه جا فست فود های پر زرق و برقی را می بینید که مشغول ارائه خدمات به مشتریان خود هستند.

فست فود های پرطرفدار
نظر جدید
0%

سبد خرید