سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

چرا پیتزا، پیتزا شد؟

1400/06/20 در ساعت 12:15:00

تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا به پیتزا، پیتزا می‌گویند؟ اصلا اسم پیتزا از کجا آمده است؟ ما امروز به دنبال پیدا کردن جواب این سوال هستیم. با ما همراه باشید.

چرا پیتزا، پیتزا شد؟

چرا پیتزا، پیتزا شد؟

یادش بخیر. خونه مادربزرگ و دعوت از خاله و دایی. در فر باز می‌شد و بوی پیتزا های مادربزرگ کل خانه را پر می‌کرد. واقعا هیچ پیتزایی مثل آن پیتزا ها نمی‌شد. شما به کدام‌ یک از انواع پیتزا ها علاقه دارید؟ پیتزا های ایتالیایی؟ پیتزا های آمریکایی؟ و یا پیتزا هایی که خودتان در خانه درست می‌کنید؟

 هر نوع پیتزا را که ترجیح می دهید ، همه می توانیم قبول کنیم که پیتزا فوق العاده است. در واقع ، آنقدر در سراسر جهان محبوب است که بسیاری از کشورهای مختلف ادعا می کنند که آن ها اولین پیتزای واقعی را اختراع کرده اند.

 اما تابه‌حال فکر کرده‌اید که چرا به پیتزا، پیتزا می‌گویند؟ اصلا اسم پیتزا از کجا آمده است؟ ما امروز به دنبال پیدا کردن جواب این سوال هستیم. با ما همراه باشید.

چگونه پیتزا نام خود را به دست آورد؟

پیتزا می تواند از کلمه یونانی "pitta"  به معنی "پای" یا کلمه Langobardic "bizzo"  به معنی "نیش" آمده باشد. این کلمه اولین بار در یک متن لاتین مورخ 997 در ایتالیا ثبت شد و در سال 1598 به عنوان "یک کیک کوچک یا ویفر" در فرهنگ لغت ایتالیایی-انگلیسی وارد شد. ما برخی از حقایق مربوط به تاریخچه پیتزا را که ممکن است ندانید ، مرور می کنیم. اما قبل از رسیدن به حقایق جالب ، بیایید کمی بیشتر در مورد ریشه های پیتزا بحث کنیم.



منشاء کلمه پیتزا

در اوایل دهه 1800 ، کلمه پیتزا توسط انگلیسی زبانان استفاده شد. با این حال ، یک لغت نویس انگلیسی ، جان فلوریو ، کلمه پیتزا را زودتر در فرهنگ لغت ایتالیایی-انگلیسی در سال 1598 وارد کرد که در بالاتر آن را برایتان معرفی کردیم.

اولین استفاده کلمه "پیتزا" در یک متن لاتین مورخ 997 بعد از میلاد بود که در آن اسقف شهر ایتالیایی Gaeta ، پیتزا دوازدهم یا "دوازده پیتزا" را در روز کریسمس و یکشنبه عید پاک دریافت کرد.

ما می دانیم که کلمه پیتزا از ایتالیا آمده است ، اما اگر به ریشه های عمیق تر این کلمه بپردازیم اطلاعاتی که داریم کمی تیره خواهند شد حتی مورخان هم در مورد اینکه دقیقا پیتزا از کجا آمده است پاسخ های متفاوتی خواهند داد و نظرات مشترکی باهم ندارند.

برخی معتقدند که پیتزا از کلمه یونانی پیتا (Pita) یا پیتا (Pitta) به معنی "پای" گرفته شده است. برخی دیگر می گویند این زبان از زبان لانگوباردیک ، که یک زبان آلمانی باستانی از شمال ایتالیا است ، ناشی می شود. کلمه bizzo در لانگوباردیک به معنی "گاز گرفتن" است.

اگر پیتزا را به عنوان نان مسطح پخته شده در کوره تعریف می کنید ، اعتبار پیتزا باید به بابلی ها و مصری هایی که از خاورمیانه آمده اند تعلق داشته باشد زیرا آن ها نان های مسطح پخته شده در کوره های ساخته شده از گل را استفاده می‌کردند.

حال ، اگر پیتزا را به عنوان نانی که با مواد افزودنی روکش دار شده است تعریف می کنید ، باید اختراع پیتزا را به رومی ها و یونانی ها نسبت دهید. رومیان و یونانیان نان را با روغن زیتون و ادویه جات استفاده می‌کردند. امروز ما این غذا را نان فوکاچی می نامیم که در مقالات قبلی درباره این نان (و به نوعی پیتزا) با شما صحبت کرده‌ایم.


پیتزا


چه کسی اولین پیتزا را درست کرد؟

اکثر مورخان اختراع پیتزای امروزی را به ایتالیایی ها نسبت می دهند. با این حال ، نان پخته شده با مواد اضافی را می توان در اجداد بسیاری از غذاهای دیگر یافت.

نسخه ایتالیایی پیتزا ، به ویژه پیتزای ناپولی ، همان چیزی است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. اما برای مثال در خاورمیانه لحم‌عجین (که غذایی ترکی است) هم بسیار شبیه پیتزا است و در هلند که مهاجران ترکیه‌ای در آنجا این غذا را باب کرده‌اند به آن پیتزا ترکی می‌گویند.

اما افسانه‌ها می گوید پیتزای امروزی توسط رافائله اسپوزیتو ، نانوایی اهل ناپل برای ما درست شده است. در سال 1889 او به افتخار پادشاه امبرتو و ملکه مارگریتا که برای بازدید به ناپل آمده بودند ، یک پیتزا درست کرد. روی پیتزایی که درست کرده بود موزارلا ، گوجه فرنگی و ریحان ریخت. (او سعی کرد از رنگ های پرچم ایتالیا در آن استفاده کند.)

 گفته می شود ملکه مارگریتا از پیتزا کاملاً لذت برده و بدین ترتیب به افتخار ملکه مارگاریتا نام آن غذا را مارگاریتا گذاشتند.

همانطور که قبلا گفته‌ایم مهاجران ایتالیایی فروش پیتزا را در ایالات متحده آغاز کردند. در سال 1905 جنارو لومباردی اولین پیتزا فروشی را در شهر نیویورک با نام Lombardi’s افتتاح کرد و درنهایت سربازان آمریکایی که در دوران جنگ جهانی در ایتالیا بودند طعم پیتزا را چشیدند و این آغاز عصر پیتزا در سراسر جهان شد.

بهترین فست فود ایران کدام است؟

1401/03/28 در ساعت 14:22:05

بهترین فست فود ایران کدام است؟ چگونه می توانیم بهترین فست فود ها را تشخیص دهیم؟ در این مقاله به بررسی بهترین فست فود ایران پرداخته ایم.

بهترین فست فود ایران کدام است؟

انواع سس پیتزا

1401/03/16 در ساعت 10:27:26

آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که پیتزای خود را فقط با سس قرمز میل می کنید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا سس های متنوع تری را به شما معرفی کنیم.

انواع سس پیتزا

چرا از عطاویچ سفارش پیتزا و همبرگر بدهیم؟

1401/03/02 در ساعت 11:12:01

عطاویچ با ارائه غذاهایی که با مرغوب ترین مواد اولیه تهیه می شوند و با رعایت کامل اصول بهداشتی در تهیه و طبخ غذا، تمام سعی خود را در جلب رضایت و ارائه غذایی درخور مشتریان خود، می کند.

چرا از عطاویچ سفارش پیتزا و همبرگر بدهیم؟

کراکف چیست؟

1401/02/19 در ساعت 11:45:05

در دنیای امروز به دلیل ماشینی شدن زندگی ها و وقت کمی که افراد در طول روز برای پخت و پز دارند، محصولات آماده و نیمه آماده و غذاهایی بنام فست فود راه خود را برای ورود به وعده های غذایی باز کرده اند. در این مقاله به یکی از این محصولات بنام کراکف می پردازیم.

کراکف چیست؟

پیتزا یونانی

1401/02/10 در ساعت 15:19:15

پیتزا یونانی یکی از پیتزاهای متنوع است و طرفداران خود را دارد. در این مقاله تصمیم گرفتیم طرز تهیه پیتزا یونانی را آموزش دهیم. همراه ما باشید.

پیتزا یونانی

انواع همبرگرهای آمریکایی

1401/02/07 در ساعت 17:01:28

برگر آمریکایی؛ نامی که در بیش از 80 درصد فست فودهای ایران و تهران دیده ایم و تقریبا تمام انواع برگرهای آمریکایی که در فست فودهای ایران سرو می شود یکسان هستند

انواع همبرگرهای آمریکایی
نظر جدید
0%

سبد خرید