سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

خواص مواد اولیه پیتزا

1401/03/11 در ساعت 12:54:00

مواد تشکیل دهنده پیتزا از خواص زیادی برخوردار هستند. ترکیب این مواد در کنار هم نه تنها باعث ایجاد یک غذای خوشمزه بلکه باعث تعمین مقدار زیادی از ویتامین بدن نیز می شود.

خواص مواد اولیه پیتزا

خواص مواد اولیه پیتزا

مواد تشکیل دهنده پیتزا از خواص زیادی برخوردار هستند. ترکیب این مواد در کنار هم نه تنها باعث ایجاد یک غذای خوشمزه بلکه باعث تامین مقدار زیادی از ویتامین بدن نیز می شود. در این مقاله خواص برخی از مواد اولیه پیتزا این فست فود خوشمزه را بررسی کرده ایم.

خواص شگفت‌انگیز زیتون

زیتون یکی از خوراکی‌های بسیار مفید است که در رژیم مدیترانه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد. گنجاندن زیتون در رژیم‌غذایی برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها موثر است. زیتون به‌دلیل مقدار فراوان چربی‌های مفید شناخته می‌شود. در ادامه با فواید «زیتون» آشنا می‌شوید.

دانه‌هاي زيتون حاوي اسيدهاي چرب تک‌مولکولي است که کلسترول بد خون را پايين نگه مي‌دارد و سطح کلسترول مفيد خون را در سطح مطلوب حفظ مي‌کند. خواص آنتي‌اکسيداني قوي زيتون براي مقابله با استرس اکسايشي و التهابات بدن مفيد است که در نتيجه خطر بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد. مصرف زيتون همچنين خون‌رساني را نيز بهبود مي‌بخشد.

پلي‌فنول‌هاي موجود در زيتون التهابات مزمن بدن را کاهش مي‌دهد و از بروز آسيب‌هاي ناشي از التهاب مانند دردهاي روماتيسمي پيشگيري مي‌کند. وجود يکي از ترکيبات فنولي به‌نام «اولکانتال» در زيتون مانع از عملکرد بعضي آنزيم‌هاي زمينه‌ساز التهاب مي‌شود. محققان همچنين بر اين باورند که اين مکانيسم شبيه داروي ضدالتهاب «ايبوپروفن» در کنترل درد عمل مي‌کند.



پوکي‌‌استخوان يکي از بيماري‌هاي جدي دوران سالمندي است. زيتون به تقويت ترکيبات معدني استخوان کمک مي‌کند. از همين‌رو، مي‌توان گفت افرادي که رژيم مديترانه‌اي را رعايت مي‌کنند با خطر کمتر ابتلا به شکستگي‌هاي استخوان در سالمندي مواجه هستند.

مطالعات ثابت کرده مصرف زيتون براي کاهش استرس اکسايشي ناشي از التهابات موثر است و از مغز نيز در برابر اين عوارض منفي محافظت مي‌کند. علاوه بر اين، ويتامين E موجود در زيتون باعث تحريک حافظه مي‌شود.


خواص فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه ای نیز فلفل شیرین و یا کپسایسین هستند و در رنگ های مختلف مثل زرد، قرمز، سبز، بنفش و نارنجی موجود هستند. این سبزیجات، بیش از 900 سال پیش در جنوب و آمریکای مرکزی پرورش داده شدند و نام فلفل را از استعمارگران اروپایی آمریکای شمالی دریافت کردند. این ها می توانند به راحتی در انواع مختلفی از آب و هوا رشد کنند.

فلفل دلمه ای خواص بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

-فلفل دلمه ای قرمز، سبز و زرد غنی از ویتامین C هستند که به تولید کلاژن کمک می کند. کلاژن پوست را محکم می کند و از سلول ها در برابر آسیب بیشتر محافظت می کند و توانایی پوست در برابر مبارزه با آسیب اکسیداتیو را افزایش می دهد.

-آنتی اکسیدان ها و مواد فوتو شیمیایی موجود در عصاره فلفل دلمه ای، پوست را سالم و جوان می سازد.

-ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی سالم و ایجاد کلاژن قوی برای پوست و مفاصل حیاتی است. این ها به کاهش خطرآرتروز و کاهش التهاب کمک می کنند. ویتامین k به تشکیل لخته های خونی کمک می کند. این برای توسعه استخوان های محکم و حفاظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو مهم است.


فلفل دلمه ای


-فلفل دلمه ای منبع خوبی از پتاسیم است. این ماده معدنی به حفظ مایعات و مواد معدنی متعادل در بدن کمک می کند. همچنین عملکرد ماهیچه را افزایش می دهد و فشار خون را تنظیم می کنند.


خواص ذرت :

اکثر ما این باور غلط را داریم که ذرت یک نوع سبزیجات است اما در واقع ذرت یک نوع دانه خوراکی است و امروزه در تمام جهان یافت می شود ؛ این دانه بستگی به اینکه در کجای جهان روییده باشد، رنگ های مختلفی دارد از رنگ سفید تا زرد روشن و نارنجی. یکی از محبوب ترین انواع آن ، ذرت شیرین است ، این دانه ها در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و به روش های متنوعی پخته می شود. آن ها سرشار از مواد مغذی می باشند که برای بدن مفید هستند.

100 گرم ذرت،دارای 365 کالری می باشد که 4.7 گرم چربی شامل آن است، که 0.7 آن گرم اشباع شده و 2.2 گرم آن اشباع نشده است.ذرت هم چنین منبع خوبی از فیبر محسوب می شود و سرشار از ویتامین های گروه A ،B،C ،املاح معدنی ،کلسیم ،پتاسیم و آهن است و قسمت بزرگی از آن را مواد نشاسته ای تشکیل می دهند.

-ذرت سرشار از ویتامین B می باشد که برای رشد بسیار مفیداست. تیامین موجود در آن نیز به بهبود اعصاب و سلامت بدن و بهتر شدن عملکرد آن کمک می کند . همچنین به دلیل فولیک اسید موجود در آن،برای بدن بسیار مفید است که بنابراین برای خانم های باردار نیز بسیار خوب است.

-مواد معدنی برای سلامتی بدن بسیار ضروری هستند بنابراین غذا خوردن یکی از راه های دریافت ویتامین است. خوردن ذرت فواید زیادی دارد زیرا دارای مس، آهن ،منگنز،منیزیوم ،سلنیوم و فسفر است. عملکرد کلیه را تحریک می کند و باعث رشد استخوان و بدن می شود به تعادل مایعات، اسیدهای معده ،انقباض ماهیچه کمک می کند و فشار خون را تنظیم می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

-ذرت می تواند به کنترل دیابت غیر انسولین کمک کند خوردن ذرت برای مقابله با پرفشاری خون نیز مفید است ،زیرا مواد شیمیایی گیاهی متعددی دارد. یعنی هنگامی که جذب و آزادسازی انسولین هماهنگ شود ،احتمال کاهش یا افزایش شدید انسولین در بیماران دیابتی کاهش یافته و این افراد می توانند سبک زندگی عادی خود را حفظ کنند.


خواص قارچ :

-قارچ کلسترول و چربی ندارد و میزان کربوهیدراتش هم کم است؛ پس مقدار زیادی پروتئینِ کم‌چرب به بدن‌تان می‌رساند. یکی دیگر از خواص قارچ این است که فیبر و آنزیم‌های خاصی در آن وجود دارند که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند. تازه، پروتئین کم‌چربی که در قارچ وجود دارد، موقع هضم به سوختن کلسترول بیشتر کمک می‌کند.


قارچ


-کسانی که کم‌خونی دارند در واقع سطح آهن خون‌شان پایین است، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارند، عملکردِ سیستمِ عصبی‌شان کاهش می‌یابد و مشکل سوءِهاضمه دارند. قارچ یک منبع خوب آهن است و ۹۰ درصد این آهن توسط بدن جذب می‌شود.‌ با جذب آهن، خون می‌تواند گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند که باعث می‌شود یکی دیگر از فواید قارچ، کمک به سلامتی و افزایش قدرت فرد باشد.

-یک خاصیت دیگر قارچ مبارزه با دیابت است. قارچ یک رژیم غذایی کم‌انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود.‌ این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد. به علاوه قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته‌ی موجود در غذا کمک می‌کنند.

-قارچ یک منبع غنی از کلسیم است. این ماده برای قدرت و استحکام استخوان فایده‌ی زیادی دارد. اگر قارچ را به طور مداوم در رژیم غذایی‌تان بگنجانید خطر ابتلا به پوکی استخوان، درد مفاصل و کاهش تحرک را کاهش می‌دهید.

نظر جدید
0%

سبد خرید