سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

سس های معروف دنیا

1402/10/30 در ساعت 10:44:00

سس های معروف دنیا طعم‌هایی به‌یاد ماندنی را به غذای شما اضافه می‌کنند. در این مقله قصد داریم شما را با سس های متنوع آشنا کنیم.

سس های معروف دنیا

سس های معروف دنیا

سس های معروف دنیا طعم‌هایی به‌یاد ماندنی را به غذای شما اضافه می‌کنند. سس، مایعی غلیظ است که به بهتر شدن شکل و مزه غذا کمک می‌‌کند. سس‌ ها جزو مهمی از بشفاب غذا هستند که گاهی به هضم غذا هم کمک می‌‌کنند. سس از چاشنی‌های پرطرفدار غذا است که در دنیا طرفداران وفاداری دارد، سس‌ها در دنیا محدود به کچاپ و مایونز نمی‌‌شود و تنوع بیشماری دارد.

سس‌ های مختلف حاصل خلاقیت سرآشپز‌های بزرگ در ترکیب چاشنی‌های مختلف هستند. هر شخص می‌‌تواند با ترکیب چاشنی‌های مختلف مثل سبزیجات، ادویه‌ها، روغن و عصاره گوشت‌های مختلف سس مخصوص خود را درست کند.

برخی از افراد علاقه شدیدی به سس‌ های تند و فلفلی همراه با سرکه دارند، برخی دیگر سس‌ های شیرین را برای غذا انتخاب می‌کنند، عده‌ای هم طرفدار سس‌ های گوجه‌ای و مایونز هستند. ما در این مقاله درباره‌ی سس‌ های معروف دنیا مطالب جذابی را به شما ارائه می‌دهیم.


پیشینه چاشنی به نام سس

سس یک کلمه فرانسوی است و مفهوم آن لذت بردن مزه و طعم غذا است. درگذشته از سس برای جلوگیری از فاسد شدن گوشت، مرغ و ماهی استفاده می‌کردند. درقدیم نبود وسایل سرمایش و منجمد کننده مثل یخچال و فریزر از مشکلات بزرگی بوده است. به همین خاطر از سس‌ها برای محافظت از مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن انها استفاده می‌‌کردند.

در گذشته‌های دورتر به سس "رابرت" گفته می‌‌شده است و رومی‌ها 200سال قبل از میلاد با ترکیب ارد و روغن سس درست می‌‌کردند. امروزه بیشتر سس‌های بوجود امده از 5 سس پایه که به ان سس‌های مادر نیز گفته می‌‌شود، درست می‌‌شود. 5 سس مادر شامل سس بشامل، سس ولوت، سس قهوه ای یا اسپانیول، سس هلندیز و سس گوجه فرنگی است. در طرز تهیه بیشتر سس‌ها این 5سس پایه کاربرد دارند و در دستور‌های مختلف مقدار این سس‌ها کم یا زیاد می‌‌شود و طعم جدیدی را بوجود می‌آورد.


5 سس پایه‌ای

  • سس بشامل
  • سس ولوته
  • سس اسپانیول
  • سس هلندیز
  • سس گوجه


انواع سس ها


آشنایی با سس‌های معروف در دنیا

سس‌ها به تنهایی مورد استفاده قرار نمیگیرند بلکه همیشه به همراه غذا برای افزودن طعمی دلچسب و زیبایی بیش تر استفاده می‌شوند. امروزه اکثر سس‌های معروف در دنیا را می‌توان به صورت آماده در فروشگاه‌های بزرگ پیدا کرد و درست کردن سس اصلا کار سختی نیست و حتی می‌توان به روش‌های خانگی بسیاری از سس‌های خوشمزه و پرطرفدار در دنیا را تهیه کرد. تفاوت‌های منطقه‌ای باعث شده تفاوت‌های زیادی در تهیه سس‌ها ایجاد شود به گونه‌ای که افراد با توجه به سلیقه شخصی و نوع ذائقه خود طعم مورد علاقه سس را برای غذا انتخاب می‌کنند.

سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی یکی از پرطرفدارترین و مرسوم ترین سس‌های دنیاست که کاربردهای زیادی دارد، به عنوان مثال از سس گوجه فرنگی برای پیتزا، سیب زمینی، انواع ساندویچ‌های خوشمزه، چیپس و بسیاری از غذاهای دیگر استفاده می‌‌شود. برای تهیه این سس خوشمزه تنها کافی است به نزدیک ترین فروشگاه نزدیک خانه خود مراجعه نمایید و به آسانی آن را خریداری کنید. مواد اولیه برای تهیه سس گوجه فرنگی نمک، سیر، روغن زیتون، گوجه فرنگی، شکر و در بعضی موارد از ریحون استفاده می‌‌شود. برای تهیه این سس خوشمزه در خانه ابتدا گوجه فرنگی‌ها را پوره کرده و سیر له شده، فلفل سیاه و برگ ریحون را به آن اضافه کرده و به مدت 30 دقیقه حرارت می‌دهیم بعد از غلیظ شدن آن را صاف کرده و روغن زیتون را به آن اضافه می‌کنیم. پس از سرد شدن این سس خوشمزه را برای ماندگاری بهتر در داخل یخچال نگهداری می‌‌کنیم.

سس ایتالیایی بشامل


سس بشامل


یکی از سس‌های پایه در اشپزی سس بشامل یا سس سفید است. تاریخچه سس بشامل از ایتالیا است و سپس به فرانسه رفته است. این سس معمولا در تهیه لازانیا، استیک وپاستا استفاده می‌‌شود. سس غلیط و سفیدی که از ترکیب کره وارد به همراه مقداری شیر و خامه اماده می‌‌شود.


 سس قارچ

یکی از سس‌های معروف در دنیا و از خوشمزه ترین چاشنی‌های غذا که اغلب به همراه پاستا، استیک و رست بیف و گاهی در انواع ساندویچ‌ها و برگرها سرو می‌‌شود. مزه خوشمزه و خاص این چاشنی خوشمزه به دلیل وجود خامه و قارچ می‌‌باشد. به سه روش می‌‌توان این سس خوشمزه را تهیه کرد که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. دستور کلی تهیه سس قارچ خوشمزه شامل قارچ، خامه، کره، نمک و پیاز و فلفل می‌‌باشد. ابتدا قارچ‌ها را خرد کرده و به همراه مقداری کره تفت می‌دهیم و بعد از خشک شده آن قارچ پیاز، فلفل و نمک را به آن اضافه کرده و مجدد تفت می‌‌دهیم. در پایان خامه را به سس اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه هم می‌زنیم تا به اندازه کافی غلیظ و آماده سرو شود.


سس قارچ


سس تند سالسا مکزیکی

سس سالسا مکزیک یکی از خوش عطرترین سس‌های معروف در دنیا می‌‌باشد که طرفداران فراوانی در سراسر دنیا دارد. این سس خوشمزه رنگ قرمز و طعم تندی دارد، همراه با انواع گوشت و مرغ کبابی استفاده می‌‌شود. برای تهیه این سس خوشمزه از پیاز خرد شده، فلفل دلمه‌ای سبز و گوجه فرنگی، فلفل تند و پونه کوهی و روغن و نمک استفاده می‌‌شود.

سس مایونز

بسیاری از غذا تنها با سس مایونز لذت بخش و لذیذ خواهند بود، به همین دلیل سس مایونز را یکی از سس‌های معروف در دنیا می‌‌باشد و بسیاری از افراد با انواع ساندویچ، چیپس، سالاد و... از این سس سفید و خوشمزه استفاده می‌کنند. استفاده از سس مایونز همانند سس گوجه فرنگی به دلیل استفاده زیاد از آن مرسوم بوده و در سراسر دنیا طرفداران زیادی را دارد. برای تهیه این سس خوشمزه و پرطرفدار سرکه، روغن مایع، زرده تخم مرغ، نمک و فلفل و خردل استفاده می‌‌شود. ابتدا زرده تخم مرغ را با همزن می‌‌زنیم بعد به آن روغن را اضافه کرده و در پایان نمک، خردل و در مواردی مقداری فلفل اضافه خواهیم کرد. برای افزایش غلظت این سس بهتر است زرده تخم مرغ و روغن به خوبی با هم مخلوط شده باشند.


سس تارتار

یکی از خوشمزه ترین ومعروف ترین سس‌های فرانسوی سس تارتار است. این سس کمی غلیظ است و برپایه سس مایونز همراه با خیارشور و جعفری و یا شوید خرد شده درست میشود. سس تارتار بیشتر درکنار مرغ، ماهی، میگو و بیشتر غذا‌های دریایی سرو می‌‌شود زیرا این سس به خوبی می‌‌تواند بوی زهم انها را برطرف کند وعطر وطعم عالی را به غذا بدهد.


سس پیتزا

پیتزا یکی از فست فود‌های محبوب و پرطرفدار است. سس پیتزا یکی از موادی است که به عطر و طعم پیتزا کمک زیادی می‌‌کند. سس پیتزا روی خمیر پیتزا مالیده می‌‌شود و بقیه مواد پیتزا روی ان قرار می‌‌گیرند پایه مزه و عطر پیتزا از سس پیتزا است. سراشپز‌های بزرگ دستور‌های سس‌های مختلفی را که اماده میکنند از اسرار بزرگ اشپزی میدانند زیرا هر سراشپز با چاشنی‌های مختلف سس های متفاوت بامزه‌های مختلف را خلق می‌‌کند.

سس پیتزا را می‌‌توانید درخانه با توجه به سلیقه خودتان اماده کنید تا سس مخصوص پیتزا را می‌‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید. اگر دوست دارید خودتان سس مخصوص پیتزا اماده کنید مواد لازم برای تهیه سس پیتزا شامل: گوجه فرنگی 2عدد متوسط، سس گوجه فرنگی یک قاشق چای خوری، پودر سیر نصف قاشق چای خوری، ریحان نصف قاشق چای خوری، اویشن نصف قاشق چای خوری، اویشن به میزان دلخواه، روغن زیتون نصف قاشق غذا خوری، پونه خشک نصف قاشق چای خوری، شکر نصف قاشق چای خوری، نمک و فلفل به میزان لازم.


سس پیتزا


طرز تهیه سس پیتزا خانگی: ابتدا گوجه فرنگی‌ها را رنده می‌‌کنیم و سپس ریحان‌ها را ریز خرد کرده و با گوجه‌های رنده شده مخلوط می‌‌کنیم. در مرحله بعد سیر‌ها را خورد کرده و کمی تفت می‌‌دهیم تا طلایی رنگ شود حالا ترکیب گوجه رنده شده را به سیر اضافه می‌‌کنیم و مدام هم می‌‌زنیم تا اب اضافی گوجه تمام شود سپس شکر، آویشن، فلفل سیاه و پونه خشک را نیز اضافه می‌‌کنیم اگر دوست دارید سس تند و تیزی درست کنید مقداری فلفل قرمز به ترکیب اضافه کنید حالا مواد را خوب هم بزنید واجازه بدهید تا ترکیب جوش بیاید پس از اینکه سس غلیظ شد اجازه بدهید تا سس کاملا خنک شود. سس پیتزا مخصوص شما آماده شد.

منبع : آرسس شف

طرز تهیه سس همبرگر

این سس دست ساز برای خوشمزه تر شدن همبرگر تهیه می شود.

مواد لازم

  • سس مایونز 3 قاشق غذاخوری
  • سس خردل 1 قاشق غذا خوری
  • سس کچاپ 2 قاشق غذاخوری
  • خیار شور2 عدد
  • پودر پیاز 1 قاشق غذاخوری
  • پیاز 2/1 پیاز
  • پودر سیر 2/1 قاشق غذاخوری
  • پودر آویشن 1 قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز 2/1 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه 2/1 قاشق چای خوری

طرز تهیه

سس خردل، مایونز و کچاپ را درون ظرفی ریخته و کاملاً مخلوط کنید. پیاز را رنده کرده و به سس ها اضافه کنید. خیار شور ها را ریز رنده کرده و به مواد داخل کاسه اضافه کنید. تمام ادویه ها را در این مرحله اضافه کرده و خوب هم میزنیم. سس همبرگر شما آماده است.


درصورتی که قصد  خرید پیتزا و یا خرید همبرگر را دارید تا بتوانید با سس های متنوع آن را میل کنید می توانید با ورود به سایت عطاویچ سفارش خود را ثبت کرده و از خوردن آن لذت ببرید.


نظر جدید
0%

سبد خرید