سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

تاثیر موسیقی بر خوردن غذا

1400/08/06 در ساعت 11:15:00

تا بحال شنیدین که میگن" موسیقی تاثیر خیلی خوب و مثبتی روی تغذیه داره؟" ما تصمیم گرفتیم تو این مقاله همین موضوع رو با هم بررسی کنیم.

تاثیر موسیقی بر خوردن غذا

تاثیر موسیقی بر خوردن غذا

(در همین ابتدا باید این را خدمت تمامی شما دوستان و همراهان عرض کنیم که منظور ما هیچ سبک موسیقی نیست، نمی‌گوییم چه موسیقی خوب است و یا بد.)

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که اخیرا در مجله آکادمی علوم بازاریابی منتشر شده است، مردم در محیط‌های پر سر و صداتر انتخاب‌های غذایی ضعیف‌تر و در محیط‌های ساکت‌تر غذای سالم‌تری دارند.

این پدیده از این واقعیت ناشی می شود که صدا یا صدای موسیقی به طور مستقیم بر پاسخ های فیزیولوژیکی (مثلاً سطح فشار خون و ضربان قلب) و تغییرات عصبی شیمیایی (مثلاً سطح استرس) در بدن ما تأثیر می گذارد.

دکتر دیپایان بیسواس، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد بخش بازاریابی، کالج تجارت موما دانشگاه فلوریدا جنوبی، تامپا، فلوریدا، گفته است:" «موسیقی بر سیستم فیزیولوژیکی ما تأثیر می‌گذارد».

سطح هیجان بالاتر به معنای انتخاب غذاهای ناسالم است.

در واقع، در یک مطالعه قبلی، محققان دیگر دریافتند که حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض موسیقی می‌تواند اثرات قابل اندازه‌گیری قلبی عروقی و تنفسی را ایجاد کند با ریتم‌های آهسته‌تر که باعث ایجاد آرامش بیشتر می‌شود که با کاهش سطح فشار خون، تعداد تنفس و ضربان قلب مشهود است.



و این اثر آرام‌بخش می‌تواند منجر به ذهن‌آگاهی و دقت بیشتر شود، به‌ویژه وقتی صحبت از غذا می‌شود.

از سوی دیگر، یک محیط پر سر و صداتر ممکن است سطح انرژی و ضربان قلب را افزایش دهد، که می‌تواند میل به غذاهای پرانرژی یا پرچرب را افزایش دهد.

دکتر بیسواس توضیح داد: "رستوران ها و سوپرمارکت ها می توانند از موسیقی محیطی به طور استراتژیک برای تاثیرگذاری بر رفتار خرید مصرف کننده استفاده کنند."

برای این منظور، دکتر بیسواس و همکارانش یک مطالعه آزمایشی، دو آزمایش میدانی و پنج مطالعه آزمایشگاهی را برای بررسی تأثیر موسیقی محیط و صدای پس‌زمینه بر انتخاب‌های رژیم غذایی و فروش غذا در میان غذاخوری‌ها انجام دادند.

برای بخش اصلی مطالعه (مطالعه میدانی 1)، محققین موسیقی کم (55 دسی بل) و با حجم بالا (70 دسی بل) را در ژانرهای مختلف (مانند پاپ، راک، جاز، بلوز و سول) در چند ساعت در دو روز تصادفی (چهارشنبه: موسیقی ملایم، جمعه: موسیقی بلند) همان هفته در یک کافه در استکهلم انجام دادند.

آن ها منوی کافه را در 3 دسته کم کالری(مانند سبزیجات)، پرکالری (مانند ساندویچ و گوشت) و خنثی (مانند قهوه) طبقه بندی کردند.


تاثیر موسیقی بر غذا


طبق یافته‌های آن ها، مشتریان بیشتری در مقایسه با موسیقی آرام‌تر (به ترتیب 52٪ در مقابل 42٪) هنگام پخش موسیقی بلند، غذاهای پرکالری سفارش می‌دادند.

به طور کلی، دکتر بیسواس و همکاران او دریافتند که 20 درصد مشتریان بیشتری، صرف نظر از اینکه کدام آهنگ پخش می‌شود، غذاهای پرکالری را هنگام قرار گرفتن در معرض موسیقی با صدای بالاتر سفارش می‌دهند.

هیجان و استرس افراد را به سمت انتخاب غذاهای ناسالم سوق می دهد، زیرا غذاهای شیرین و چرب به کاهش سطوح بالای هیجان و استرس کمک می کنند.

در واقع، تحقیقات انجام شده با انسان و حیوانات نشان می دهد که غذاهای پرکالری می توانند پاسخ های استرس فیزیولوژیکی را کاهش دهند و انسان را درمقابل آن استرس آرام کنند.

برای آزمایش بیشتر این فرضیه، دکتر بیسواس و همکارانش اولین آزمایش میدانی را تکرار کردند اما در یک محیط متفاوت: یک سوپرمارکت سوئدی.

 آن ها دریافتند که خریداران پس از قرار گرفتن در معرض موسیقی با صدای بلند (70 دسی بل) محصولات پرکالری و گوشت قرمز بیشتری به نسبت قرار گرفتن در مقابل صدای پایین تر (55 دسی‌بل) خرید می‌کنند.

 

موسیقی می‌تواند به کمتر خوردن شما کمک کند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی آهسته و پیوسته در حین غذا خوردن باعث کاهش مصرف غذا می شود.

این مطالعه نشان می‌دهد که مردم هنگامی که همزمان هم غذا می‌خورند و هم به موسیقی گوش می‌دهند علاقه دارند که با ضرب موسیقی غذاهای خود را بخورند.

دانشمندان علوم غذایی از دانشگاه آرهوس دانمارک بیش از 200 داوطلب را برای این تحقیق استخدام کردند و مخفیانه آن ها را در حال خوردن شکلات ثبت کردند.

آن ها زمان‌بندی کردند که شرکت‌کنندگان چقدر طول می‌کشد تا پنج تکه شکلات را بخورند.

شرکت کنندگان زمانی که در سکوت غذا می خوردند، میانگین زمان صرف شده 24 ثانیه را داشتند.

اما وقتی موسیقی با تمپو 180 پخش شد این زمان به 34 ثانیه افزایش پیدا کرد.


تاثیر موسیقی بر غذا


و در نهایت با کم کردن سرعت موسیقی به 45 ضربه در دقیقه سرعت غذا خوردن افراد کمتر شد و 5 ثانیه به زمانی که برای خوردن لازم داشتند افزوده شد.

محققان گزارش دادند: "نتایج این آزمایش‌ها تایید می‌کند که از موسیقی می‌توان به عنوان یک ابزار برای تعدیل سرعت غذا خوردن، کمک به رفتارهای غذایی سالم‌تر مانند آهسته‌تر خوردن و مصرف کمتر غذا استفاده شود."

اعطای نمایندگی فست فود

1401/05/08 در ساعت 15:57:23

بی شک امروزه تیم ها و شرکت های زیادی در زمینه اعطای نمایندگی فست فود فعالیت می کنند. شرکت هایی که به دنبال ایجاد شعبه در سراسر ایران هستند، خدماتی مربوط به اعطای نمایندگی فست فود را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

اعطای نمایندگی فست فود

فست فود در مشهد

1401/03/30 در ساعت 11:16:14

مشهد یکی از کلان شهرهای ایران با بیش از سه میلیون نفر جمعیت و داشتن مکان های زیارتی و سیاحتی، یکی از شهرهایی است که مجموعه رستوران های عطاویچ با افتتاح دو شعبه فست فود سعی در ارائه سرویسی مناسب به هم وطنان می کند.

فست فود در مشهد

بهترین فست فود ایران کدام است؟

1401/03/28 در ساعت 14:22:05

بهترین فست فود ایران کدام است؟ چگونه می توانیم بهترین فست فود ها را تشخیص دهیم؟ در این مقاله به بررسی بهترین فست فود ایران پرداخته ایم.

بهترین فست فود ایران کدام است؟

فست فود های پرطرفدار

1401/02/11 در ساعت 10:55:34

امروزه فست فود ها در سرتاسر جهان به محبوب ترین و پرمصرف ترین غذاهای دنیا تبدیل شده اند. راه اندازی فست فود به یک کار پر سود و پردرآمد مبدل شده است و اگر سربچرخانید در همه جا فست فود های پر زرق و برقی را می بینید که مشغول ارائه خدمات به مشتریان خود هستند.

فست فود های پرطرفدار

انواع همبرگرهای آمریکایی

1401/02/07 در ساعت 17:01:28

برگر آمریکایی؛ نامی که در بیش از 80 درصد فست فودهای ایران و تهران دیده ایم و تقریبا تمام انواع برگرهای آمریکایی که در فست فودهای ایران سرو می شود یکسان هستند

انواع همبرگرهای آمریکایی

طرز تهیه ساندویچ سرد

1401/01/31 در ساعت 12:13:03

حتما برای شما هم پیش آمده که نیاز به یک غذایی دارید که هم سریع آماده شود و هم خوشمزه باشد. ساندویچ های سرد یک گزینه خیلی خوب برای رفع نیاز شما هستند.در این مقاله چند ساندویچ سرد را آموزش می دهیم.

طرز تهیه ساندویچ سرد
نظر جدید
0%

سبد خرید