سایت در حال به روز رسانی و تغییرات می باشد...

منو دسترسی

صنعت فست‌فود در دوران پسااپیدمی کرونا؛ مطالعه موردی KFC

1400/03/03 در ساعت 10:17:00

گسترش جهانی اپیدمی کووید 19 اثر زیادی بر اقتصادهای جهانی دارد و از جمله بخش‌های اقتصادی که متحمل زیان می‌شوند صنعت خدمات و به ویژه رستوران‌های فست‌فود هستند که به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

صنعت فست‌فود در دوران پسااپیدمی کرونا؛ مطالعه موردی KFC

صنعت فست‌فود در دوران پسااپیدمی کرونا؛ مطالعه موردی KFC


گسترش جهانی اپیدمی کووید 19 اثر زیادی بر اقتصادهای جهانی دارد و از جمله بخش‌های اقتصادی که متحمل زیان می‌شوند صنعت خدمات و به ویژه رستوران‌های فست‌فود هستند که به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. قبل از شیوع اپیدمی کووید 19 رستوران‌های فست‌فود به میزان زیادی از فرایند جهانی‌سازی بهره‌مند شدند در حالی که بخاطر محدودی‌های زیاد اپیدمی بر جریان فرامرزی کالاها و افراد، سود زیادی را از دست دادند. برای مثال در مورد KFC مشاهده می‌شود که دلایل پشت این اثر شامل جهانی‌سازی کاهش‌یافته، کاهش درآمد مشتریان و ممنوعیت‌های دولتی هستند.

 

از زمان شیوع کرونا که در ووهان چین در اوایل سال 2020 رخ داد، میلیون ها نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و تاکنون آمار مرگ و میر جهان به شدت افزایش یافته. این اپیدمی علاوه بر تهدید جان افراد، اثر زیادی بر اقتصاد جهانی نیز دارد. در واقع اثر بر اقتصاد عمدتاً بخاطر از دست دادن مشتریان در صنعت خدمات و انتظار درآمد پایین‌تر مشتریان است. یک سری دولت‌ها به منظور از سرگیری تولید و افزایش اطمینان مشتری به اقتصاد به صورت فعال اقدامات کنترلی سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کردند.



 مطالعه موردی KFC

KFC (مرغ سوخاری کنتاکی) یک شرکت فست فود وابسته به Parkson Retail Group است و کسب و کار شرکت آن عمدتاً شامل ارائه خدمات درون‌ رستورانی است و اثر اپیدمی بر Yum Brands همچنان رو به افزایش است. بدنبال تعطیلی یک سوم از رستوران‌ های جهانی، گزارش شده است که Yun Brands موقتاً برخی از رستوران‌های KFC در جهان را تعطیل کرده است زیرا اثر اپیدمی بر این شرکت ادامه دارد. قبل از این، ممکن است متحمل زیان عملیات در طول فصل نخست امسال شده باشد زیرا فروش و ظرفیت تولید آن توسط اپیدمی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و آن ها همچنین بیان کردند که Yum Brands موقتاً یک سوم از رستوران‌ها در سراسر جهان را تعطیل کرده است. برطبق این شرکت و به دلیل ساعات کاری کاهش‌یافته و کاهش تعداد مصرف‌کنندگان از تعطیلات Spring Festival، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رستوران‌ها که هنوز باز هستند به 40 تا 50 درصد بر مبنای سال به سال کاهش یافته‌اند. به منظور درک بهتر مکانیسم اثرگذاری اپیدمی کووید 19 بر صنعت فست فود ضروری است که دلایل این اثرات را از چشم‌انداز KFC درک کنید. از این رو دلایل را یک به یک بیان می‌کنیم.


 مزیت کاهش‌یافته‌ی KFC به عنوان یک شرکت چندملیتی

با گسترش جهانی کرونا، شکنندگی زنجیره تامین  شبکه توزیع در جهاین‌سازی اقتصادی مشهود می‌شود. در گذشته شرکت‌های چندملیتی همانند KFC از طریق زنجیره تامین جهانی قادر بوده‌اند تا تولید و فروش را در سراسر جهان سازماندهی کنند تا هزینه تولید را با استفاده از مزایای خود کاهش دهند. این شرکت‌ها از جمله KFC به خاطر عملیات یکپارچه و پاسخ سریع در زنجیره‌ی تامین از راحتی و شفافیت زیادی در هنگام هماهنگ‌سازی مواد، اطلاعات و ارزش‌های خود برخوردار بوده‌اند. با این حال شیوع اپیدمی منجر به منع سیستم بموقع KFC شد و بسیاری از دولت‌ها اقدامات کنترل سخت‌گیرانه‌‌تری از لحاظ حمل ونقل و جریان افراد اتخاذ کردند. در دوران جهانی‌سازی اقتصادی، تقسیم جهانی نیروی کار پیچیده‌تر می‌شود و شرکت‌ها در زنجیره تامین و زنجیره ارزش جهانی رابطه نزدیک‌تری با یکدیگر توسعه می‌دهند. توقف تولید در یک کشور بر کل زنجیره صنعتی اثر می‌گذارد از این رو فرایند متوقف‌شده‌ی جهانی‌سازی یکی از چالش‌های پیش‌روی KFC است. KFC از لحاظ تهیه غذا، مخارج حمل و نقل، کرایه یا حقوق مزایای خود را در فرایند جهانی‌سازی قبل از شیوع اپیدمی از دست می‌دهد. به طور همزمان، دولت‌های مختلف حکم‌هایی در ارتباط با کنترل واردات و صادرات کالاها صادر کردند یا محدودیت‌هایی بر ورود و خروج وضع می‌کنند و تمام این اقدامات خبر خوبی برای عملیات KFC نیستند.


تقاضای بازار KFC کاهش می‌یابد

بخش‌های اقتصادی اصلی در بسیاری از کشورها به دلیل گسترش اپیدمی در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مصرف، سرمایه‌گذاری و تجارت جهانی منع می‌شوند و مجموع تقاضای جهانی کاهش می‌یابد. KFC یک استثناء نیست زیرا مصرف خانوار به صورت مستقیمی توسط اقدامات قرنطینه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مشتریانی که قبل از شیوع اپیدمی علاقمند صرف غذا در رستوران‌های KFC بودند باید از دستورات دولتی پیروی کنند و در خانه بمانند. در این میان با اثر اپیدمی، ساکنین احساس بدبینانه‌ای در مورد فرصت‌های اشتغال و درآمد در آینده داشتند. در نتیجه، شاخص‌های اطمینان مصرف‌کننده به میزان زیادی کاهش می‌یابند و سطح کاهش نزدیک به دوران بحران مالی 2008 است. به دلیل این فاکتورها، تعداد مشتریان KFC به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

 

تقاضای بازار


کاهش اطمینان مصرف‌کننده

از زمان شیوع کرونا نگرانی گسترده‌ای میان مصرف‌کنندگان رستوران‌های فست فود در مورد آینده وجود دارد. از شکل 3 مشاهده می‌شود که بیشتر پاسخ‌دهندگان در مورد آینده ابراز نگرانی کردند و بیشتر پاسخ‌دهندگان احساس وحشت‌زدگی کردند. آنها از مبتلا شدن، از دست دادن شغل خود یا مورد سرقت قرار گرفتن توسط شورشی‌ها می‌ترسند و تمام این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها منجر به کاهش‌های مصرف افراد می‌شوند.

به خاطر محدودیت گسترده در صنعت خدمات از سوی دولت، بسیاری از مصرف‌کنندگانی که برای رستوران‌ها، سینماها و مراکز خرید کار می‌کنند شغل‌های خود را از دست می‌دهند. متعاقباً انتظار درآمد و اطمینان آنها به اقتصاد کاهش می‌یابد. این پدیده به شدت برای کسب و کار فست فود همانند KFC مضر است زیرا مصرف‌کنندگان احتمالی آنها در مورد اینده نگران می‌شوند و شروع به صرفه‌جویی در پول می‌کنند. علاوه بر این مشخص است که فروشگاه فست فود همانند KFC محل شلوغی است که افراد در آن نزدیک یکدیگر می‌نشینند و غذاهای خود را میل می‌کنند که فروشگاه را به محل خطرناکی برای انتقال ویروس تبدیل می‌کند.

 

کاهش اطمینان مصرف کننده


راه‌حل‌های احتمالی

بر مبنای تحلیل بالا می‌خواهیم چندین روش را پیشنهاد کنیم که در آن صنعت فست فود می‌تواند عملیات خود در دوران پسااپیدمی را از سر گیرد.

نخست این که خدمات درون‌ رستورانی کمتری برای صنعت فست فود پیشنهاد می‌شود و بیان می‌شود که رستوران‌های فست فود مجراهای دیگری برای فروش بیرون‌بر اتخاذ کنند برای مثال می‌توانند مشتریان را به سفارش غذای آنلاین از طریق رسانه‌های اجتماعی، اپلیکیشن و ابزارهای گفتگو تشویق کنند. سفارش وعده آنلاین خیلی راحت است و مهمتر این که فاصله اجتماعی توسط سفارش‌دهی آنلاین غذا حفظ می‌شود. علاوه بر این به رستوران‌های فست فود کمک می‌کند مبادلات خود در دوران اپیدمی را بهبود ببخشند. با این حال هنگام ارائه‌ی غذا، رستوران‌های فست فود باید به پیامدهای بهداشتی توجه کنند و تضمین کنند که پیک بیرون‌بر از ماسک و دستکش استفاده می‌کند و بسته غذا را ضدعفونی می‌کند به نحوی که مصرف‌کنندگان در مورد ایمنی غذای بیرون‌بر نگران نخواهند بود.

دوم اینکه رستوران‌های فست فود باید اقدامات مدیریت بهداشتی سخت‌گیرانه‌ای اجرا کنند و تضمین کنند که کارهای پاک‌سازی به خوبی انجام می‌شوند و به این صورت اجتماعی مناسبی از آنها ایجاد می‌شود و می‌توانند مجدداً اطمینان مصرف‌کنندگان را بدست بیاورند. علاوه بر این، رستوران‌های فست فود تشویق می‌شوند تا رستوران‌ها را زمانی باز کنند که به خوبی آماده هستند. برای مثال، پرسنل ویژه‌ای باید مسئول کار ضدعفونی‌سازی و پاک‌سازی باشند تا تضمین کنند که رستوران تمیز و بهداشتی است. پیشنهاد می‌شود که تمام صندلی‌ها در رستوران باید حداقل 1 متر از هم فاصله داشته باشند یا صفحه‌های تفکیک‌کننده باید بین صندلی‌ها ایجاد شوند زیرا این اقدامات می‌توانند به حفظ فاصله اجتماعی کمک کنند. در صورت امکان مایع ضدعفونی دست و دستگاه تهویه هوا در رستوران ارائه شود به نحوی که مشتریان کمتر در مورد پیامدهای بهداشتی نگران شوند.

نهایتاً از چشم‌انداز عملیات کلی پیشنهاد می‌شود که برخی اقدامات برای کاهش هزینه‌های عملیات رستوران اتخاذ شوند. برای مثال، رستوران باید با مالک صحبت کند تا پرداخت‌های کرایه به تاخیر بیافتند یا کاهش یابند. علاوه بر این، رستوران‌ها می‌توانند اقداماتی برای کاهش هزینه پرسنل اتخاذ کنند. در طول اپیدمی، بیشتر رستوران‌ها تعطیل شده‌اند و برخی غذاهای بیرون‌بر ارائه می‌کنند. زمانی که اپیدمی کنترل می‌شود و برخی رستوران‌ها باز می‌شوند کاملاً محتمل است که مشتریان از صرف غذا در بیرون از منزل احساس خوشایندی نداشته باشند. در این صورت تقاضا برای غذاهای بیرون‌بر افزایش می‌یابد. از این رو در طول این دوره رستوران باید پرسنل را مدیریت کند و هزینه پرسنل را کاهش دهد. اقدامات احتمالی شامل اتخاذ دستمزد روزانه یا دستمزد ساعتی و صحبت با کارکنان در مورد دستمزد در طول اپیدمی است.


 نتیجه‌گیری

عموماً بر مبنای تحلیل بالا نتیجه‌گیری‌های زیر اتخاذ می‌شوند. نخست این که کاملاً مشهود است که اپیدمی اثر زیادی بر اقتصادهای واقعی دارد و به دلیل آسیب‌پذیری ویژه‌ی رستوران‌های فست فود، زیان‌های اقتصادی زیادی ایجاد می‌شوند که کاملاً اجتناب‌ناپذیر است. دوم این که دلیل این آسیب‌پذیری‌ها شامل کاهش سرعت جهانی‌سازی، تعطیلی‌ها، کاهش اعتماد مصرف‌کننده به چشم‌اندازهای اقتصادی و هیجانات منفی و غیره هستند. بر مبنای این تحلیل، چندین راه‌حل احتمالی پیشنهاد می‌شود که شامل ارائه خدمات سفارش‌دهی آنلاین، اجرای اقدامات مدیریت بهداشتی و کاهش هزینه‌های عملیات رستوران‌ها هستند. با این حال کمبودهایی در رابطه با این مطالعه وجود دارد در این زمینه که اثرات اپیدمی کو,ید 19 بر تمام کشورهای جهان متفاوت است از این رو مطالعه‌ی جهانی از صنعت فست فود در یک بازار ویژه پیشنهاد می‌شود تا بینش بیشتری در مورد عملکرد اقتصادی در دوران اپیدمی بدست آید.


اعطای نمایندگی فست فود

1401/05/08 در ساعت 15:57:23

بی شک امروزه تیم ها و شرکت های زیادی در زمینه اعطای نمایندگی فست فود فعالیت می کنند. شرکت هایی که به دنبال ایجاد شعبه در سراسر ایران هستند، خدماتی مربوط به اعطای نمایندگی فست فود را در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

اعطای نمایندگی فست فود

فست فود در مشهد

1401/03/30 در ساعت 11:16:14

مشهد یکی از کلان شهرهای ایران با بیش از سه میلیون نفر جمعیت و داشتن مکان های زیارتی و سیاحتی، یکی از شهرهایی است که مجموعه رستوران های عطاویچ با افتتاح دو شعبه فست فود سعی در ارائه سرویسی مناسب به هم وطنان می کند.

فست فود در مشهد

بهترین فست فود ایران کدام است؟

1401/03/28 در ساعت 14:22:05

بهترین فست فود ایران کدام است؟ چگونه می توانیم بهترین فست فود ها را تشخیص دهیم؟ در این مقاله به بررسی بهترین فست فود ایران پرداخته ایم.

بهترین فست فود ایران کدام است؟

انواع سس پیتزا

1401/03/16 در ساعت 10:27:26

آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که پیتزای خود را فقط با سس قرمز میل می کنید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا سس های متنوع تری را به شما معرفی کنیم.

انواع سس پیتزا

چرا از عطاویچ سفارش پیتزا و همبرگر بدهیم؟

1401/03/02 در ساعت 11:12:01

عطاویچ با ارائه غذاهایی که با مرغوب ترین مواد اولیه تهیه می شوند و با رعایت کامل اصول بهداشتی در تهیه و طبخ غذا، تمام سعی خود را در جلب رضایت و ارائه غذایی درخور مشتریان خود، می کند.

چرا از عطاویچ سفارش پیتزا و همبرگر بدهیم؟

کراکف چیست؟

1401/02/19 در ساعت 11:45:05

در دنیای امروز به دلیل ماشینی شدن زندگی ها و وقت کمی که افراد در طول روز برای پخت و پز دارند، محصولات آماده و نیمه آماده و غذاهایی بنام فست فود راه خود را برای ورود به وعده های غذایی باز کرده اند. در این مقاله به یکی از این محصولات بنام کراکف می پردازیم.

کراکف چیست؟
نظر جدید
0%

سبد خرید